۱۰ علت عمده بد غذا بودن کودکان

یکی از مهم ترین دغدغه های هر پدر و مادری تغذیه کودک است. بی اشتهایی و بدغذایی کودک برای همه والدین نگران کننده و استرس زا است زیرا همه ما بر این باور هستیم که هر انسانی که مشکلات تغذیه ای داشته باشد در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر است بنابراین تمام سعی خود را بکار می بریم تا کودکمان با بهترین مواد غذایی تغذیه شود ولی زمانی که کودک از غذا خوردن امتناع می کند خستگی ناشی از این تلاش ها بر تن می ماند و به مرور فرسودگی اعصاب پدر و مادر را سببب می شود و والدین را مجبور می کند تا راه های جدیدی برای غذا دادن به کودک بیابند و دلیل غذا نخوردن های او را پیدا کند.

امتناع از غذا خوردن چند دلیل عمده دارد.

 

 

 

۱۰ علت عمده بدغذا بودن کودکان

۱. وعدۀ قبلی غذایش خیلی حجیم بوده است

۲. او در حال گذار از یک دوره ای است که کمتر رشد می‌کند، بنابراین نیاز کمتری به خوردن دارد

۳.به دفعات از غذا به عنوان ابزاری برای تنبیه کودک استفاده می شود

۴. به ساعات غذا خوردن اهمیت داده نمی شود

۵.به تازگی یک دوره بیماری را پشت سر گذاشته

۶.هنگام صرف غذا آرامش لازم را ندارد

۷. سخت گیری بیش از حد در آداب تغذیه غذا خوردن را در ذهن کودک تبدیل به عملی ملال آور ساخته است

۸. در بین وعده های غذایی، چیزهای زیادی می‌خورد

۹.او خسته یا مضطرب است، مثلاً شب ها

۱۰.مشکلی از نظر بلع و هضم غذا دارد

 

کارشناسان تغذیه برای بهتر غذا خوردن کودکان و تغذیه بهتر آن ها توصیه هایی دارند:

 

 

در هنگام تهیه غذا، می توانید مشارکت فرزند خود را، هر چند کم، به کار گیرید تا احساس مثبتی نسبت به تهیه غذا در او ایجاد کنید.
برای کودک بشقاب، کاسه و لیوان مخصوص به خودش بخرید. بهتر است او را هم همراه خود ببرید و اجازه دهید خودش ظرف هایش را انتخاب کند.
حساسیت نشان ندهید اجازه دهید آنچه دوست دارد، بخورد و آنچه را نمی خواهد، نخورد و پس از اتمام زمان غذا خوردن، ظرف غذایش را بدون هیچ اشاره و اهمیتی بردارید.
هیچ وقت کار را به آنجا نرسانید که او حس کند شما برای غذا خوردن او باید دنبالش بدوید.
هنگام غذا دادن به کودکتان برایش قصه بگویید یا کتاب بخوانید
باید بی علاقگی کودک را نسبت به یک ماده ی غذایی پذیرفت و یک ماده ی خوراکی دیگر را جایگزین کرد.از کمپوت یا آب میوه ها به جای خود میوه و از ماست، پنیر یا دیگر لبنیات به جای شیر و از تخم مرغ، لبنیات یا حبوبات به جای گوشت استفاده کنید. ( در صورت امتناع از خوردن میوه و شیر و گوشت)
شرایطی را فراهم کنید که فرزند شما با کودکی که اشتهای خوبی دارد و خوب غذا می خورد، همراه شود
از دادن خوراکی در بین وعده های غذایی به کودک خودداری کنید، خصوصاً برای تشویق کردن، آرام کردن یا دلداری دادنش
قاشق نباید زیاد گود باشد و لیوان نیز باید به اندازه ای باشد که کودک به راحتی آن را بگیرد
غذا خوردن در یک ساعت معین می تواند سبب تحریک اشتهای کودک شود.
خستگی کودک مهم ترین عامل از بین بردن اشتهای اوست. بهتر است بعد از استراحت به کودک غذا داده شود.
دادن غذای یکنواخت و تکراری سبب بیزاری کودک می شود. حتی اگر غذایی که مورد علاقه ی کودک است، پشت سرهم و تکراری به کودک داده شود، از خوردن آن امتناع خواهد کرد.
کودک در یک محیط آرام بهتر غذا می خورد. مشاجره، بلند کردن صدای رادیو و تلویزیون، وهمچنین رفت و آمد زیاد حواس کودک را پرت می کند و تمایل او به غذا خوردن کم می شود.
نخوردن برخی از غذاها ممکن است به علت تقلید کودک از اطرافیانش باشد.
رنگ و ظاهر غذا توجه کودک را به خود جلب می کند و در نتیجه به طور طبیعی او غذا را دست کاری خواهد کرد.
کودک دوست دارد با غذا بازی کرده و ریخت و پاش کند، بنابر این نباید انتظار داشت کودک آداب غذا خوردن را رعایت کند.
اشتهای کودک مانند خلق و خوی او متغیر است. بهتر است روزی که کودک اشتهای کمتری دارد و غذای کمی می خورد، اصرار نکنید که حتماً غذای بشقابش را تمام کند.
رنگ مواد غذایی می تواند در اشتهای کودک و علاقه ی او به غذا تاثیر بگذارد. خوردن غذاهایی با رنگ های سبز، نارنجی و زرد برای آن ها جالب است. برای این کار می توان از سبزیجات برگ سبز، هویج و… استفاده کرد.

درباره نویسنده

مقالات مرتبط