کتاب آموزشی زبان انگلیسی در مهدتمام الکترونیک جاویدان ( Play Time)

به نام خدا
تقدیم به همه آنانی که …. کمال می جویند ، جلال می آفریند ، جمال می بخشند و در پی موفقیت هستند .
فراگیری زبان های خارجی امروزه نقش چشمگیری در برنامه ریزی های شخصی افراد جامعه، بدون توجه به جایگاه اجتماعی آنان ایفا می کند و در سال های اخیر با توجه به توسعه ارتباطات و پیشرفت علم و فناوری نیاز به یادگیری زبان انگلیسی بیش از پیش احساس می شود و بسیاری از خانواده ها را به این فکر انداخته که چه زمانی و چگونه آموزش زبان به کودکان را آغاز کنند. تحقیقات نشان می دهد آموزش زبان دوم در همه سنین می‌تواند اتفاق بیافتد اما هرچه کودک در سن زبان آموزی یعنی قبل از سن ۸-۷ سالگی زبان دوم را بیاموزد مهارت بهتری در تکلم زبان دوم و لهجه خواهد داشت .
بررسی ها نشان می دهد کودک نه تنها با یادگیری زبان در سنین پایین، برخورد اجتماعی‌اش تقویت می‌شود و در ارتباط با دیگر بچه‌ها موفق‌تر عمل می‌کند، بلکه این مسئله می‌تواند باعث پیشرفت عملکرد کلی کودک در بقیه دروس در مدرسه نیز بشود.
هیچ ابزاری بطور کامل و قطعی درست نیست. هیچ روشی نیست که بتواند بطور قطع به شما اطمینان دهد بهترین راه را انتخاب کرده اید. شما بعنوان اولیا به روش نگاه می کنید نه یک مربی. بهترین راه برای ابداع یک روش بی نقص ” تلفیقی است از کل روشها ” که ما با آزادی انتخاب کودک همراه کرده ایم.
ما بمنظور تقویت انگیزه برای یادگیری بهتر زبان دوم به کودکان ، زبان دوم را در محیطی سمعی بصری و براساس بازی و تمرین آموزش می دهیم . مهد و پیش دبستانی تمام الکترونیک و دو زبانه ی جاویدان در طی سال تحصیلی گزارشی از عملکرد و مطالب آموزشی خدمت والدین گرامی ارائه می نماید لذا تقاضا می شود به تکرار و تمرین مطالب با کودکان اقدام فرمایید .
ویژگی دوره Play Time
این مجموعه در ۳ دوره (Playtime Starter, Playtime A, Playtime B)، برای کودکان ارائه شده است. کتاب های این مجموعه با هدف آشنایی کودکان به روشی جالب و جذاب با زبان انگلیسی، یادگیری از طریق بازی و عروسک، به همراه کتاب کار، کتاب های داستان با نام Big Story Book، پوستر، فلش کارت، فایل های صوتی، تصویری و برچسب ها، محیطی جذاب برای فراگیری زبان انگلیسی فراهم می کند. این مجموعه بیشتر بر روی مهارت شنیداری و گفتاری زبان آموز در مراحل مقدماتی تاکید دارد.
ویژگیهای دوره :
از ویژگی های و مزایای این دوره آموزش زبان انگلیسی در سه سطح به کودکان از طریق تماشای فیلم و شنیدن ترانه های انگلیسی است که از زبان ۴ شخصیت داستانی روایت می شود. همین شخصیت ها در کتاب های آموزشی نیز حضوردارند و هر یک دارای ویژگی های اخلاقی خاصی می باشند که برای کودکان سنین ۳-۶ سال تعریف شده اند. افزون بر این، هدف کتاب نه فقط آموزش زبان خارجی، بلکه تاکید برمسایل فرهنگی، رفتاری و عادت های فردی نوآموزان است.
از دیگر خصوصیات بارز این دوره، تاکید بر یادگیری زبان خارجی به کمک داستان های آموزشی است. گفتن ندارد که طی چند سال اخیر، کتاب های آموزشی زبان درسطوح کودکان همراه با داستان های مرتبط آنها تعریف شده اند. اهمیت خواندن ویادگری زبان با مطالعه داستان چه در زبان مادری زبان-آموزان چه در زبان خارجی نیز بر هیچکس پوشیده نیست. مجموعه آموزشی Playtime از معدود کتاب های جدیدی است (۲۰۱۴) که از گستره ی عظیمی از منابع کمک آموزشی بهره می گیرد تا به این طریق به حوزه ی خیال کودکان راه یافته و با ایجاد انگیزه آنها را همراه و وهمسفر خود کند.
ویژگی کتابهای Play Time :
۱. مخصوص آموزش زبان به کودکان سنین ۳ تا ۶ ساله
۲. سی دی های مخصوص صوتی و تصویری
۳. آموزش از طریق ترانه های انگلیسی
۴. حل تمرینات به صورت آن – لاین روی وب سایت دانشگاه آکسفورد
۵. فلش کارت های آموزشی
۶. تمرینات قابل چاپ برای استفاده در کلاس
۷. کتاب داستان مخصوص هر سطح
معرفی شخصیتهای Play Time
شخصیتهای مجموعه
در مجموعه Play Time کودک شما با کمک شخصیتهایی از جمله راکت ، استار ، تونیک ، و ملودی به همراه مانکی به یادگیری زبان خواهد پرداخت. او به کمک ماجراجویی های شخصیت های موجود در مجموعه زبان را فرا خواهد گرفت ، ماجراهایی که برقراری ارتباط ذهنی از طرف او با شخصیتهای مجموعه کار اسانی است .چهار کودک موجود در داستان در موارد لزوم به همدیگر کمک میکنند . آنها داری شخصیتهای متفاوتی هستند درست مثل زندگی واقعی ما که کودک ما با شخصیت متفاوت در کنار دیگر کودکان با شخصیت های متفاوت قرار میگیرد . در این دوره کودک شما علاوه بر یادگیری زبان می آموزد چطور با دیگران ارتباط برقرار نماید ، دانش و تجربه خود را با دیگر کودکان به اشتراک بگذارد .
راکت
او پسربچه ای پرانرژی و در عین حال کنجکاو است . او بسیار مشتاق است تا چیزهای زیادی یاد بگیرد و از همین رو ماجراجویی میکند اما گاهی اوقات هم اشتباه مکند . خوشبختانه او میتواند در مواقع بروز مشکل به دوستان خود در حل مشکل اعتماد کند . او زیاد صحبت میکند و دوست دارد با دوستان خود شوخی کند و بخنند . او بیشتر با روشهای عملی یاد میگیرد . زیرا نوع یادگیری در هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است . راکت دارای یک میمون اسباب بازی است که همیشه اورا با خود همراه دارد.

مانکی
علاوه بر چهار شخصیت موجود در مجموعه شخصیتی به نام مانکی (میمون ) هم وجود دارد . مانکی اسباب بازی راکت است و او همیشه آن را به گردن دارد. در کلاس درس معلم از این حیوان به عنوان عروسک دستی جهت آموزش به شاگردان استفاده میکند. این موجود کوچولو در کودک برای یادگیری ایجاد انگیزه میکند . مانکی فقط انگلیسی صحبت میکند و زبان آموز را تشویق میکند تا انگلیسی صحبت کند .
استار
او شخصیتی ماجراجوست او دوست دارد با برنامه ریزی اقدام کند بنابراین همیشه با خود کوله پشتی حمل میکند که در آن دستمال، گچ و خمیر ، برچسپ موجود است تا بتواند همه چیز را جذاب و زیبا بسازد . او یک سازمان دهنده قابل اعتماد است و از همین رو مکمل را کت دمدمی مزاج است.او مشخص میسازد که کودکان همراه او باید چکار کنند، برعکس را کت که که در کارهایی که انجام میدهد هیچ کس با او همراه نمیشود . استار یک رهبر خارق العاده است .
توینگ
اور ا همیشه میتوان دراز کشیده بر روی کف اتاق ، مجذوب طبیعت ، خواه منظره و یا پرنده و یا هرپدیده دیگری دانست. او دوست دارد بفهمد پدیده ها چگونه کارمیکنند و از چه عناصری تشکیل یافته اند او در مقایسه با راکت خجالتی است در عین حال محبوب تمامی دوستانش است . او مهربان و ظریف است .
ملودی
او طبیعتا خیلی خلاق و رویا پرداز است . او همیشه نجوا کنان مشغول کشیدن نقاشی است در حالی که درهمه موارد مداد رنگیها ی او در مقابلش بر روی زمین پخش شده است . او همیشه اولین کسی است که شروع به آواز خواندن میکند . او در حل مشکلاتی که در آن به خلاقیت به جای عمل گرایی استار ، انرژی راکت ، یا دانش توینگ نیاز است ، کمک مینماید .
روش همکاری والدین در مجموعه Play Time
در سایت play Time یک فرهنگ لغت تصویری به همراه صداهای مربوطه ، تلفظ کلمات را در وبسایت قرار داده اند که به شما کمک شود واژگان بیشتری را به او آموزش بدهید .

آنچه ما از شما توقع داریم
بچه های سنین ۳-۶ سال براساس طبیعت خود دارای تمرکز کم به علت بازیگوشی هستند و علاقمند ساختن آنها به امور مختلف کار سختی است بنابراین شما در همکاری با او مدام باید موضوع فعالیت را تغییر داده تا برایش یکنواخت نشود . آنها بیشتر از طریق اجرا و تکرار کار عملی ، یاد میگیرند بنابراین سعی کنید کاملا با او همراه شوید.
کودکان در این سن در همه حال درحال جذب اطلاعات هستند اما در مورد زبان ممکن است یک مقدار طول بکشد تا آنها در مکالمه احساس راحتی نمایند البته کودکان در این سن از همه ابزارها و زبان بدن برای برقراری ارتباط استفاده میکنند . این قضیه کاملا طبیعی و نرمال است و نباید آنها را مجبور به صحبت نمود زیرا آنها در آموزشگاه در معرض زبان هستند و مکانیسم بدن آنها در حال درک زبان دوم است و دیر یا زود تولید کلمات و جملات را شروع خواهد کرد .
جای بسی خوشبختی است اگر کودک شما علاقمند به صحبت و آواز خوانی به زبان خارجی است اما اگر اینگونه نیست لازم است شما او را تشویق نمایید تا دانسته های خود را به شیوه های دیگر به کارگیرد . مثلا آنها میتوانند از زبان بدن ، حرکات ، صوت ، نقاشی ،رنگ آمیزی در بیان دانش خود استفاده کنند . شما بر اساس مطالب سایت و کتاب به زبان انگلیسی با او صحبت نمایید البته ایرادی ندارد اگر او به زبان مادری به شما پاسخ دهد . حضور دایمی و همراهی شما در فرایند زبان آموزی موفقیت اورا در یادگیری زبان انگلیسی تضمین میکند .
به طور مکرر اورا تشویق کنید و برایش جایزه در نظر بگیرید . مهمترین مساله این است که کودک شما دیدگاه مثبتی در مورد زبان داشته باشدو مشتاق یادگیری انگلیسی باشد .
ایده های برای یادگیری بیشتر کودک
او را تشویق کنید عبارتهای فراگرفته در کلاس را به شما تدریس نماید این کار باعث تقویت حس اعتماد به نفس او میگردد .
با او به انگلیسی احوال پرسی نمایید .
در سایت متن آهنگها را یافته پرینت گرفته و ضمن پخش موسیقی مربوطه با او همخوانی نمایید .
از او بخواهید داستانهایی که آموخته را برای شما بازگو نماید .
کتابهای داستان برای او بخوانید .
از فرهنگ لغت تصویری سایت برای مرور لغات استفاده نمایید .به عناون مرجع ،لغات ، اصطلاحات و مطالبی که کودک شما در طول این دوره یاد میگیرد در سایت Play Time آورده شده است.
استفاده شما و کودک به طور همزمان از وبسایت play Time
سایتهای اینترنتی زیادی برای شما و کودک شما وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده نمایید . از آنجایی که کودک شما با شخصیت های مجموعه ، داستانها و آهنگ های آن آشناست سایت Play Time میتواند مکان مناسبی برای شروع باشد .
سایت Play Time ابزار یادگیری مناسبی است که فرصتی عالی برای زبان آموز جهت لذت از دوره زبان انگلیسی در خانه فراهم مینماید . کودک میتواند فعالیت های رنگ آمیزی ، خواندن و هم آوایی آهنگها ، ارسال کارتهای الکترونیکی ، تمرین لغات با استفاده از فرهنگ لغت تصویری ، پرکردن کاربرگها ، و بازی را در این وبسایت انجام دهند .
همه این فعالیتها نه تنها به کودک کمک میکند تا انگلیسی خود را تمرین نماید بلکه به او کمک میکند تا بتواند کنترل موس و دیگر فعالیتهای (It ) فناوری اطلاعات ازجمله پرینت گرفتن ، ذخیره و استفاده از هدفون را یاد بگیرد .
چشم و گوش او را به انگلیسی پیرامون باز کنید . شما میتوانید پوشه ای از تصاویر انگلیسی و دست نوشته ها ، یاد داشتها و آیتم هایی به زبان انگلیسی مثل نقشه ، عکس ، و سایتهای مورد علاقه او به انگلیسی برایش فراهم نمایید . استفاده از این وسایل به همراهی شما میتواند برایش بسیار فرح بخش باشد .این مهم به اونشان خواهد داد که انگلیسی به عنوان یک هدف ارتباطی عالی در زندگی آینده او نقش مهمی را به عهده خواهد داشت .
نامه نویسنده Play time خطاب به والدین
کودکان به طرق مختلف یاد میگیرند. اما ثابت شده است یادگیری از طریق خواندن ، آواز شعر و سرود موثرترین شیوه در یادگیری یک زبان دیگر است . کودک شما عاشق شنیدن و رفتن به جاهایی است که میتواند موسیقی گوش کرده و جنب و جوش داشته باشد . کودک شما در مهدکودک موسیقی مربوطه را فرا خواهد گرفت اما یادگیری او در صورتی تثبیت میشود که همان موسیقی را در خانه بشنود .
شما میتوانید اهنگها را در اشپزخانه، ماشین ، اتاق خواب و یا در هر جای دیگری برای او پخش کنید . کودکان در امور چندگانه بسیار توانمند هستند . حتی در ظاهر اگر در حال نقاشی کشیدن و یا بازی با اسباب بازی ها باشند آنها در حال گوش دادن هستن .همچنین متن اهنگ های موجود در سایت قرار داده شده است که میتوانید از آن پرینت گرفته و همزمان با خواندن ان به آهنگ ها گوش نمایید .
برای کودک شما بسیار انگیزه بخش خواهد بود اگر شما در گوش دادن به موسیقی با او همگام شده و نشان دهید که شما هم از موسیقی لذت میبرید . لازم نیست شما توانایی اواز خواندن و مکالمه به انگلیسی را داشته باشید فقط در خواندن و گوش دادن به موسیقی با او همراه شوید همین کار برای او بسیار انگیزه بخش خواهد بود . انها متوجه خواهند شد که آوازخواندن و تکلم به انگلیسی شیوه سرگرم کننده ای جهت بازی کردن با همدیگر خواهد بود .
بسیار سرگرم کننده خواهد بود اگر گاهی اوقات اهنگهای انگلیسی که کودک میخواند مطابق حرکاتی باشد که انجام میدهد . مثلا اگر او در حال رنگ امیزی هست آهنگ مربوط به رنگها را برای او پخش نمایید . به همین منظور در موقعیت های مناسب به لیست آهنگها نگاهی بیندازید تا آهنگ مناسب ان موقعیت را یافته و اجرا نمایید .
همه کودکان مثل هم نیستند و ممکن است کودک شما نخواهد به سرعت شروع به خواندن آهنگها نماید . اگر او در موسیقی با شما همگام نمیشود حیرت زده نشوید .فقط موسیقی را به صورت پشت ضمینه برایش پخش نمایید . و روزی که حتی انتظارش را ندارید در عین ناباوری شما، شروع به خواندن موسیقی خواهد کرد . زمانی که این کار را انجام داد به او بگویید که شما چقدر از این قضیه خوشحال هستید .اگر او ترجیح میدهد که فقط گوش کند ۱۰ دقیقه قبل از خواب برای او موسیقی را پخش نمایید و تشویق نمایید که همزمان حرکات مربوطه را هم انجام دهد .
از Play Time لذت ببرید

فعالیتهای جانبی آموزشی زبان انگلیسی
اوقات فراغت :
در زمان های فراغت و میان وعده بچه ها انیمیشنها و کارتونهای زبان اصلی را تماشا می کنند که با تکرار کارتون ها کودکان به صورت غیر مستقیم جملات انگلیسی را تکرار می کنند و فرا میگیرند.
برگزاری جشنهای مختلف در مهد :
در طول سال تحصیلی تعدادی جشن مرتبط با زبان انگلیسی در مهد برگزار می گردد. جشن کریسمس ، جشن هالووین ، جشن روز سپاس گزاری و … . این جشن ها جهت آشنایی کودکان با فرهنگ کشورهای انگلیسی زبان است . پیش از هریک از این جشن ها دعوت نامه ای همراه کودک با شرح مختصری از جشن به منزل فرستاده می شود . در سایت توضیحات کامل درباره ی جشن و نحوه ی برگزاری آن ها درج می شود . این جشن ها همراه با کاردستی به عنوان یادبود و عکس هایی با تم مخصوص هر جشن همراه است . کودکان در این جشن ها با آداب و رسوم و نحوه ی پوشاک و غذا و تاریخچه و بازی ها و سرگرمی های رایج در این روزههای خاص آشنا میشوند .
آموزش ارزشهای زندگی از طریق اصطلاح :
توجه به ارزشهای زندگی مانند صلح ، احترام ، دوستی ، همکاری و …بخشی از اخلاق جهانی است این ارزشها زمانی معنا پیدا می کنند که در ما درونی شوند و اما اصل مهمتر این است که ارزشهای زندگی را باید از کودکی آموخت . در مهد دوزبانه ی جاویدان هر ماه یکی از ارزشهای مهم زندگی از طریق اصطلاح و نقاشی به کودکان آموزش داده می شود .
مکالمه روزمره :
علاوه بر مکالمات موجود در کتاب , مکالمات دیگری شامل معرفی کامل خود و اعضای خانواده , بیان علایق و احساسات و همچنین توصیف اشیا و وضعیت آب و هوا و … همه روزه با کودکان تمرین و تکرار می شود .
آهنگ
در طی سال تحصیلی کودکان اشعار انگلیسی را بسته به سختی یا آسانی اشعار ماهانه یا یک ماه در میان یاد میگیرند . این اشعار همه روزه در صف و در کلاس ها مکررا تمرین می شود . اولیای عزیز می توانند این اشعار را چه به صورت صوتی یا تصویری در سایت همراه با ترجمه و متن آهنگ مشاهده فرمایند.
بسیاری از دوستان این سوال را مد نظر داردند که وقتی شعر جدیدی می گذارند آیا لازم است شعر قبلی نیز تکرار شود ؟
بلی حتما این کار را انجام دهید. اما شعر قبلی روزی یک بار تکرار شود کافی است .

با تقدیم احترام
فرشته معتدل کارشناس ارشد زبان انگلیسی مهد تمام الکترونیک جاویدان

درباره نویسنده

مقالات مرتبط