اختلال یادگیری

مهارت های مورد نیاز کودکان برای ورود به دبستان شامل آن گروه از مهارت های پیش نیاز است که کودک برای فراگیری و یادگیری موضوع های درسی به آن ها نیاز دارد. این مهارت ها مقدمه یادگیری مدرسه ای و تحصیلی هستند که کودکان برای یادگیری مهارت های اساسی خواندن، نوشتن و حساب و حتی یادگیری اجتماعی در محیط مدرسه به آن ها نیاز دارند .کودکان با مهارت های رشدی بهنجار به آسانی مهارت های پیش نیاز تحصیلی و مدرسه ای را به دست می آورند، اما بعضی از کودکان در این مهارت ها نسبت به همسالان خود کندتر هستند، این کودکان نیازمند مداخله ای زودهنگام هستند تا مهارت های پیش نیاز جهت موفقیت در یادگیری مدرسه ای آینده را فرا بگیرند. این مهارت ها شامل مهارت های حرکتی ( درشت و ظریف، تعادل، مهارت های ادراکی- حرکتی، هماهنگی چشم و دست، حافظه، توجه، زبان، ادراک دیداری، ادراک شنوایی شناخت اشکال هندسی، رنگ ها و مفاهیم ریاضی پایه است. این مهارت های پایه ی یادگیری تحصیلی هستند مثلاً یادگیری نوشتن نیازمند مهارت در تعدادی مهارت های حرکتی، برنامه ریزی حرکتی، هماهنگی حرکتی ظریف انگشتان، هماهنگی چشم و دست است. یادگیری خواندن نیز نیازمند مهارت در توانایی برای فهم و استفاده از زبان، مهارت ادراک شنیداری، تشخیص اصوات در کلمات، آگاهی واج شناختی و توانایی ادراک دیداری برای تشخیص حروف و کلمات است و یادگیری ریاضیات نیز نیازمند تسلط در مهارت های فضایی- دیداری، مفاهیم کمی، شناخت اعداد و دیگر مهارت های پیش نیاز است.
کودکان بسیاری هستند که با وجود ضریب هوشی بالا در یادگیری برخی از دروس با مشکل مواجه می‌شوند. والدین نیز از این رفتار کودکشان تعجب می‌کنند و نمی‌دانند که به راستی ریشه مشکل کجاست؟. این کودکان اغلب دچار اختلال یادگیری هستند. اختلالی که اگر به موقع تشخیص و درمان شود فرد را از آسیب‌های شدید روحی و روانی که در سال‌های آینده ممکن است به آن‌ها دچار شود، در امان نگه می‌دارد؛ بنابراین آگاهی والدین و معلمان از علائم این اختلال ضروری است.
مداخله ی زودهنگام، خدمات خاصی است که در سال های اولیه ی عمر به کودکان مبتلا به درجات خفیف ناتوانی یا تأخیر رشد یا دارای عوامل خطرساز زیستی- پزشکی و روانی اجتماعی برای هدایت به سمت رشد طبیعی، داده می شود. اهمیت اساسی در ارائه ی این خدمات ارزیابی کودک و خانواده، طرح ریزی برنامه ی مناسب برای هر خانواده و مشارکت دادن هر چه بیش تر والدین است .به عبارت دیگر مداخله ی زودهنگام به برنامه ها و خدمات مختلفی اطلاق می شود که به منظور پیشگیری ثانویه و اصلاح تأخیر و اختلالات رشدی خفیف و اولیه، عمدتاً در نوزدان، شیرخواران، نوپایان و حتی تا سنین پیش دبستانی به کار می رود. این خدمات به صورت تیمی ارائه شده و شامل تحریکات حسی- حرکتی- شناختی از سنین خیلی پائین مانند نوزادی و شیرخوارگی، و شامل مداخلات بر مبنای علوم روان شناسی، آسیب شناسی گفتار و زبان و اختلالات ارتباطی، فیزیوتراپی، کار درمانی، روان پزشکی اطفال، مددکاری و پرستاری و آموزش های خاص پیش دبستانی می باشد.
کودکان دچار اختلال یادگیری دارای هوش طبیعی هستند، ولی در یادگیری برخی از دروس با مشکل مواجه می‌شوند. امروزه به اختلال یادگیری، اختلال یادگیری خاص گفته می‌شود که اختلال یادگیری خاص شامل اختلال یادگیری در خواندن، نوشتن و ریاضیات است. کودک دچار اختلال یادگیری می‌تواند در یکی از این موارد و یا هر سه مورد با مشکل مواجه باشد.
کودکان دچار اختلال یادگیری معمولا در ادراک دیداری، شنیداری، توجه، تمرکز و هجی کردن کلمات مشکلات خاصی را نشان می‌دهند که والدین در اغلب این موارد برای برطرف کردن این مشکلات کودکشان را به کلاس‌های خصوصی گوناگون می‌فرستند و فشار زیادی را بر کودک وارد می‌کنند. در حالی که باید به این نکته توجه داشت که کلاس‌های جبرانی و معلمان خصوصی مداخله درمانی مناسبی برای کودکان دچار اختلال یادگیری نیست….
ادامه دارد

نازنین عاطفی کارشناس ارشد روانشناسی

درباره نویسنده

مقالات مرتبط